Integracja sensoryczna
Integracja sensoryczna to proces, w którym mózg przetwarza informacje zmysłowe, aby móc reagować na otoczenie. Dzięki integracji sensorycznej jesteśmy w stanie odczuwać, rozumieć i organizować informacje dostarczane przez zmysły wzrokowe, słuchowe, dotykowe, przedsionkowe i proprioceptywne.
W organizmie każdego człowieka istnieją trzy układy sensoryczne:
- Układ dotykowy odpowiada za odczuwanie bodźców dotykowych, takich jak temperatura, dotyk, ból.
- Układ przedsionkowy odpowiada za równowagę, orientację w przestrzeni, koordynację ruchów.
- Układ proprioceptywny odpowiada za informacje o położeniu i ruchu ciała.
Dobrze funkcjonująca integracja sensoryczna jest niezbędna do prawidłowego rozwoju dziecka. Dzięki niej dziecko może:
- Ruszać się swobodnie i sprawnie.
- Uczyć się i rozwijać.
- Budować pozytywne relacje z innymi.
Objawy zaburzeń integracji sensorycznej
Nie u wszystkich dzieci zaburzenia integracji sensorycznej powodują problemy w rozwoju. Jednak u niektórych dzieci mogą pojawić się następujące objawy:
- Nadmierna wrażliwość na bodźce. Dziecko może unikać określonych bodźców, takich jak hałas, dotyk, ruch.
- Zbyt mała wrażliwość na bodźce. Dziecko może szukać intensywnych wrażeń sensorycznych.
- Problemy z koordynacją. Dziecko może mieć problemy z równowagą, ruchem, mową.
- Problemy z koncentracją, impulsywność. Dziecko może mieć trudności z skupieniem uwagi, może być nadpobudliwe.
- Opóźnienie rozwoju. Dziecko może rozwijać się wolniej niż rówieśnicy.
Poznaj usługi Strefy Rozwoju w zakresie integracji sensorycznej:
Dla kogo?
Konsultacja integracji sensorycznej przeznaczona jest dla wszystkich dzieci, których rodzice nie mają pewności czy problem dziecka tkwi w deficytach przetwarzania sensorycznego czy w innego rodzaju trudnościach.
Opis
Podczas spotkania terapeuta oceni proces rozwoju pod kątem zgłaszanego problemu, dodatkowo zwróci uwagę na ogólne funkcjonowanie sensoryczne dziecka.
Konsultacja procesów integracji sensorycznej ma odpowiedzieć na pytania:
- Czy problemy dziecka mają podłoże w nieprawidłowych procesach przetwarzania bodźców sensorycznych?
- Jaki dziecko posiada profil sensoryczny: jakich bodźców poszukuje, jakich unika, na jaki rodzaj bodźców występuje nadwrażliwość?
- Czy potrzebuje wsparcia w postaci terapii integracji sensorycznej, ćwiczeń domowych lub konsultacji u innych specjalistów?
- Czy potrzebna jest pełna ocena procesów integracji sensorycznej (diagnoza)?
Jak wygląda badanie:
W trakcie spotkania dziecko bawi się różnymi zabawkami sensorycznymi, korzysta ze sprzętów dostępnych w sali, a w tym czasie terapeuta obserwuje procesy integracji sensorycznej oraz reakcje dziecka na różne stymulacje sensoryczne. Wykonane zostają także wybrane próby Obserwacji Klinicznej.
Konsultacja kończy się przekazaniem informacji zwrotnej rodzicowi, przekazaniem zaleceń i strategii dalszego postępowania. W sytuacji kiedy zachodzi konieczność wykonania pełnej diagnozy lub konsultacji u innych specjalistów to rodzic zostanie o tym poinformowany.
Czas trwania spotkania: 50 min.
Cena: 250 zł
Uwaga! Pełna opinia pisemna jest dodatkowo płatna i kosztuje 100 zł.
Dla kogo?
- Nadmierna wrażliwość na bodźce dotykowe, wzrokowe, słuchowe oraz ruch.
Nadwrażliwość może się objawiać takimi zaburzeniami zachowania jak: rozdrażnienie,
wycofywanie się w wyniku dotknięcia, unikanie określonych rodzajów ubrań lub jedzenia,
rozpraszalność lub lęk podczas zwykłych zabaw ruchowych np. na placu zabaw. - Zbyt mała wrażliwość/reaktywność na stymulację sensoryczną.
W przeciwieństwie do dziecka z nadwrażliwością, dziecko ze zbyt słabą reaktywnością może poszukiwać intensywnych wrażeń sensorycznych takich jak celowe uderzanie ciałem o przedmioty lub intensywne kręcenie się wokół własnej osi. Dziecko może ignorować ból czy być nieświadome zmian pozycji ciała. Zachowania niektórych dzieci zmieniają się drastycznie od nadwrażliwości do zbyt słabej reaktywności /podwrażliwości/. - Zbyt wysoki lub niski poziom aktywności ruchowej.
Dziecko może być ciągle w ruchu lub wolno się uaktywniać i męczyć się szybko.
U niektórych dzieci poziom aktywności może się zmieniać od jednego ekstremum do drugiego. - Trudności z koncentracją, impulsywność.
- Problemy z koordynacją.
Problemy te mogą dotyczyć umiejętności z zakresu dużej lub małej motoryki. Niektóre dzieci będą miały słabą równowagę, inne natomiast będą miały olbrzymie trudności z nauczeniem się nowej czynności wymagającej koordynacji ruchowej. - Opóźnienie rozwoju mowy, rozwoju ruchowego oraz trudności w nauce.
Objawy te mogą być widoczne w wieku przedszkolnym razem z innymi objawami dysfunkcji integracji sensorycznej. U niektórych dzieci w wieku szkolnym mogą występować problemy w nauce mimo normalnego poziomu inteligencji. - Słaba organizacja zachowania.
Dziecko może być impulsywne lub może łatwo się rozpraszać i okazywać brak planowania przed wykonaniem jakiegoś zadania. Niektóre dzieci mogą mieć problemy z przystosowaniem się do nowej sytuacji. Inne mogą reagować agresywnie, wycofywać się lub być sfrustrowane kiedy poniosą porażkę. - Niskie poczucie własnej wartości.
Czasami dziecko, które ma wspomniane problemy nie czuje się dobrze. Takie dziecko może być odbierane jako leniwe, znudzone, bez motywacji. Niektóre dzieci same znajdują sposoby na uniknięcie trudnych i krępujących/kłopotliwych zadań. W takiej sytuacji dziecko może być odbierane jako uparte i sprawiające kłopoty. Nie znając przyczyny takiego zachowania rodzice i dzieci mogą się obwiniać. Sytuacja taka sprzyja rozwojowi napięcia w rodzinie, niskiemu poczuciu wartości oraz poczuciu bezsilności.
Opis
Jedno spotkanie (wywiad) z Rodzicem,
jedno lub dwa (powyżej 4 roku życia) spotkania z dzieckiem,
jedno spotkanie z Rodzicem na omówienie diagnozy.
Podczas diagnozy wykonujemy obserwację kliniczną dziecka oraz przeprowadzamy testy Południowo-kalifornijskie.
Wynik konsultacji:
pisemna dokumentacja procesów integracji sensorycznej oraz dieta sensoryczna.
Czas trwania spotkania: 4 spotkania po 50 minut
Cena: 680 zł
Dla kogo?
Dla wszystkich dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej.
Integracja sensoryczna jest ważnym procesem, który wpływa na rozwój dziecka. Jeśli ma ono problemy z integracją sensoryczną, może to utrudniać naukę, rozwój i relacje z innymi.
Terapia SI może pomóc dzieciom z zaburzeniami integracji sensorycznej poprawić ich funkcjonowanie.
Opis
Forma terapii, która pomaga dzieciom z zaburzeniami integracji sensorycznej. Terapia SI pomaga dzieciom nauczyć się, jak reagować na bodźce z otoczenia.
Jest prowadzona przez certyfikowanego terapeutę SI i oparta jest na zabawie specjalnymi zabawkami i sprzetem zajęciowym oraz wykonywaniem aktywności, które pomagają dzieciom stymulować układy sensoryczne.
Terapia to długi proces i ciężko jest na początku określić, ile spotkań będzie potrzebnych, by pomóc w rozwiązaniu problemu. Najważniejszą rolę odgrywa współpraca z Rodzicem oraz praca własna Rodzica i Dziecka w domu. Wtedy możemy spodziewać się szybkich efektów.
Czas trwania spotkania: 50 min.
Cena: 170 zł