Diagnostyka

Diagnostyka

Wsparcie rozwoju dzieci to najlepsza inwestycja w ich szcześliwą przyszłość.
Dzieci, które odpowiednio wcześnie zostały objęte kompleksową opieką, lepiej funkcjonują
w codziennym życiu i szybciej radzą sobie z problemami.

Kiedy zachowanie naszej pociechy budzi niepokój warto sprawdzić swoje obserwacje.

Wczesna diagnostyka pozwala:

Proces diagnostyczny, w zależności od problemów dziecka, może wymagać wizyt w gabinetach Strefy Rozwoju oraz odpowiednich badań diagnostycznych.
Bez obaw! Nasi specjaliści przeprowadzą dziecko przez cały proces, by na końcu postawić  odpowiednią diagnozę.

Pamiętaj! Chociaż czasem nasilenie problemu wydaje się duże, kluczowa jest szybka reakcja i wczesne rozpoczęcie terapii.

Dzieci z nieprawidłowościami rozwojowymi często wyrastają na szczęśliwych i spełnionych ludzi.

diagnostyka11
diagnostyka22

Poznaj usługi Strefy Rozwoju w zakresie diagnostyki:

  Dla kogo?

Jakie zachowania mogą Cię zaniepokoić?
Kiedy warto wybrać się z dzieckiem na badanie ADOS-2?

  1. Kiedy masz skierowanie/zalecenie od psychologa/psychiatry na wykonanie testu ADOS-2 – to test który możesz zrobić bez konieczności przechodzenia przez całą procedurę diagnostyczną pod kątem spektrum autyzmu/zespołu Aspergera.
  2. Aby ocenić postępy w procesie terapeutycznym – np. dziecko zakończyło jakiś etap terapii i chcesz sprawdzić co się zmieniło.
  3. Dziecko lubi bawić się zabawkami w specyficzny sposób – np. układa klocki, lalki, autka w
    rzędzie, kolorami lub według wybranego przez siebie klucza.
  4. Dziecko bawi się samodzielnie i sprawia wrażenie całkowicie pochłoniętego czynnością – nie reaguje na imię.
  5. Dziecko przejawia dużą trudność w dostosowaniu się do nowego miejsca – ma problemy adaptacyjne, przywiązuje się do schematów, negatywnie reaguje na zmiany.
  6. Dziecko odwzorowuje głosy ze swojej ulubionej bajki, książki czy z reklam – powtarza
    zasłyszane zwroty w rożnych sytuacjach.
  7. Dziecko wykazuje duże zainteresowanie wirującymi przedmiotami – np. wpatruje się w
    bęben pralki albo samodzielnie wprawia się w ruch kręcąc się w kółko.
  8. Dziecko bardzo mocno interesuje się jednym wąskim zagadnieniem -np. samolotami,
    pociągami, dinozaurami. Rozmawia głównie na ten temat, często w sposób narzucający się.
  9. Dziecko nie rozumie żartów, sarkazmu – rozumie słowa dosłownie, dzieci mogą się śmiać z dowcipów, ponieważ czują, że powinny naśladować innych, ale zapytane o szczegóły nie są w stanie wytłumaczyć puenty.
  10. Mowa bardzo często nie rozwija się prawidłowo – zazwyczaj jest opóźniona, nie towarzyszą jej inne sposoby komunikacji np. za pomocą gestów. Uwaga! – w Zespole Aspergera mowa zazwyczaj rozwija się prawidłowo.
  11. Dziecko ma problemy z inicjowaniem kontaktu, ze zdobywaniem kolegów, ze wspólną zabawą – dziecko nie tworzy bliskich przyjaźni, tylko pozorne więzi. Chce się bawić na swoich zasadach, ma trudności w przestrzeganiu reguł społecznych.
  12. Dziecko ma nadwrażliwość lub ograniczone reakcje na bodźce – np. na dotyk, dźwięki, światło.

  Opis

ADOS-2: najbardziej wiarygodna diagnoza spektrum autyzmu i zespołu Aspergera.

Badanie ADOS-2 jest aktualnie uznawane za najbardziej wiarygodne i wszechstronne narzędzie
diagnostyczne, służące do oceny nasilenia cech związanych ze spektrum autyzmu/zespołu Aspergera.
Może być przeprowadzone TYLKO przez certyfikowanego diagnostę.

Procedura badawcza polega na prowadzeniu interakcji z dzieckiem poprzez różne formy zabaw i dialogów, zgodnie z ściśle określonym scenariuszem.
Dzięki temu badaniu jesteśmy w stanie ocenić, czy obserwowane zachowania dziecka wykazują trudności, takie jak:

  1. Brak interakcji
  2. Schematyczność
  3. Trudności w komunikacji niewerbalnej

Każde z tych zachowań jest starannie opisywane i oceniane zgodnie z kryteriami diagnostycznymi.
Dzięki temu rodzice otrzymują szczegółowy raport, który opisuje zakres i nasilenie cech związanych ze spektrum autyzmu.

W czym ADOS-2 różni się od innych metod diagnostycznych?

  • ADOS-2 wyróżnia się przede wszystkim klarowną i przejrzystą formą diagnozy, opartą na ściśle określonym scenariuszu, oraz jednolitą formą oceny. Każde zachowanie dziecka jest
    oceniane według określonej skali, która opisuje nasilenie cech spektrum autyzmu.
  • ADOS-2 jest narzędziem wystandaryzowanym, co oznacza, że każdy diagnosta korzysta z tego samego scenariusza i zestawu narzędzi. Dzięki temu wynik badania jest obiektywny,
    jednolity, minimalizując subiektywne wrażenia i opinie osoby przeprowadzającej badanie.
  • Dla lekarzy psychiatrów, którzy podejmują ostateczne decyzje dotyczące diagnozy, raport z badania ADOS-2 jest wiarygodnym i rzetelnym źródłem informacji na temat istniejących
    trudności dziecka.

Jak wygląda badanie?

  1. Wywiad z rodzicem
  2. Badanie ADOS-2
  3. Omówienie badania ADOS-2

  Wynik badania
Szczegółowy raport formie pisemnej, określający zakres i poziom nasilenia cech spektrum autyzmu. Raport dostarcza również informacji o mocnych/słabych stronach dziecka, dzięki
temu łatwiej zrozumieć potrzeby dziecka i dobrać potem strategie terapeutyczne.

  Czas trwania spotkania: 50 minut

  Cena: 1200 zł (3 spotkania)

   Opis

Pełne badanie diagnostyczne w kierunku spektrum autyzmu to połączenie konsultacji i obserwacji psychologa oraz badania ADOS-2 wraz z jego omówieniem. Dzięki współpracy naszych specjalistów, Rodzic otrzymuje rzetelną i szczegółową ocenę na temat rozwoju dziecka.

Jak wygląda badanie?

  1. Konsultacja psychologiczna (wywiad z rodzicem)
  2. Obserwacja psychologiczna dziecka (pierwsze spotkanie)
  3. Obserwacja psychologiczna dziecka (drugie spotkanie)
  4. Badanie ADOS-2
  5. Omówienie badania ADOS-2
  6. Badanie Stanford-Binet 5
  7. Konsultacja psychologiczna (spotkanie z Rodzicami i podsumowanie procesu diagnostycznego)

  Wynik konsultacji

Wyniki obserwacji dziecka, wyniki z kwestionariusza ASRS (ma bardzo dużą wartość diagnostyczną, mało kto to robi w pakiecie/w cenie), zalecenia, opis dziecka na podstawie wytycznych ICD10, wyniki testu na inteligencję BINET-5, wyniki testu ADOS-2 – wymienione dokumenty mogą być przedłożone w procesie wnioskowania o orzeczenie o kształceniu specjalnym, nauczanie indywidualne.

  Czas trwania całego badania: około 6-7 tygodni

  Cena: 2600zł (za 7 spotkań po 50 minut)

RATY: 1300zł + 1300zł = proces trwa około 2 miesiące

Uwaga! jeśli posiadasz opinię o funkcjonowaniu dziecka w placówce edukacyjnej, to koniecznie
przynieś ją na pierwszą wizytę.

*w niektórych przypadkach w badaniu diagnostycznym mogą być wymagane dodatkowe
konsultacje specjalistyczne (np. z fizjoterapeutą, neurologopedą itp.).

  Opis
konsultacja z dzieckiem i konsultacja (omówienie wyników) z Rodzicem

  Wynik konsultacji: pisemna diagnoza

  Czas trwania spotkania: 2 x 50 min.

  Cena: 600 zł

  Opis
Rodzic uzupełnia testy diagnostyczne

  Wynik konsultacji: pisemna diagnoza

  Czas trwania spotkania: 1 x 50 min.

  Cena: ~200 zł

  Opis
konsultacja z dzieckiem i konsultacja (omówienie wyników) z Rodzicem

  Wynik konsultacji: pisemna diagnoza

  Czas trwania spotkania: 2 x 50 min.

  Cena: 450zł

  Opis

  1. Konsultacja psychologiczna (wywiad z rodzicem) – uzupełnianie testów CONNERS-3 (50 min)
  2. Obserwacja psychologiczna dziecka (50 min)
  3. Omówienie diagnozy (50 min)

  Wynik konsultacji: Opis dziecka, opis funkcjonowania, wyniki według wytycznych ICD-10, wyniki z kwestionariusza

  Czas trwania całego badania: 3 tygodnie

  Cena: 1100 zł