Diagnostyka

Diagnostyka

Wsparcie rozwoju dzieci to najlepsza inwestycja w ich szcześliwą przyszłość.
Dzieci, które odpowiednio wcześnie zostały objęte kompleksową opieką, lepiej funkcjonują
w codziennym życiu i szybciej radzą sobie z problemami.

Kiedy zachowanie naszej pociechy budzi niepokój warto sprawdzić swoje obserwacje.

Wczesna diagnostyka pozwala:

Proces diagnostyczny, w zależności od problemów dziecka, może wymagać wizyt w gabinetach Strefy Rozwoju oraz odpowiednich badań diagnostycznych.
Bez obaw! Nasi specjaliści przeprowadzą dziecko przez cały proces, by na końcu postawić  odpowiednią diagnozę.

Pamiętaj! Chociaż czasem nasilenie problemu wydaje się duże, kluczowa jest szybka reakcja i wczesne rozpoczęcie terapii.

Dzieci z nieprawidłowościami rozwojowymi często wyrastają na szczęśliwych i spełnionych ludzi.

diagnostyka11
diagnostyka22

Poznaj usługi Strefy Rozwoju w zakresie diagnostyki:

  Dla kogo?

Jakie zachowania mogą Cię zaniepokoić?
Kiedy warto wybrać się z dzieckiem na badanie ADOS-2?

  1. Kiedy masz skierowanie/zalecenie od psychologa/psychiatry na wykonanie testu ADOS-2 – to test który możesz zrobić bez konieczności przechodzenia przez całą procedurę diagnostyczną pod kątem spektrum autyzmu/zespołu Aspergera.
  2. Aby ocenić postępy w procesie terapeutycznym – np. dziecko zakończyło jakiś etap terapii i chcesz sprawdzić co się zmieniło.
  3. Dziecko lubi bawić się zabawkami w specyficzny sposób – np. układa klocki, lalki, autka w
    rzędzie, kolorami lub według wybranego przez siebie klucza.
  4. Dziecko bawi się samodzielnie i sprawia wrażenie całkowicie pochłoniętego czynnością – nie reaguje na imię.
  5. Dziecko przejawia dużą trudność w dostosowaniu się do nowego miejsca – ma problemy adaptacyjne, przywiązuje się do schematów, negatywnie reaguje na zmiany.
  6. Dziecko odwzorowuje głosy ze swojej ulubionej bajki, książki czy z reklam – powtarza
    zasłyszane zwroty w rożnych sytuacjach.
  7. Dziecko wykazuje duże zainteresowanie wirującymi przedmiotami – np. wpatruje się w
    bęben pralki albo samodzielnie wprawia się w ruch kręcąc się w kółko.
  8. Dziecko bardzo mocno interesuje się jednym wąskim zagadnieniem -np. samolotami,
    pociągami, dinozaurami. Rozmawia głównie na ten temat, często w sposób narzucający się.
  9. Dziecko nie rozumie żartów, sarkazmu – rozumie słowa dosłownie, dzieci mogą się śmiać z dowcipów, ponieważ czują, że powinny naśladować innych, ale zapytane o szczegóły nie są w stanie wytłumaczyć puenty.
  10. Mowa bardzo często nie rozwija się prawidłowo – zazwyczaj jest opóźniona, nie towarzyszą jej inne sposoby komunikacji np. za pomocą gestów. Uwaga! – w Zespole Aspergera mowa zazwyczaj rozwija się prawidłowo.
  11. Dziecko ma problemy z inicjowaniem kontaktu, ze zdobywaniem kolegów, ze wspólną zabawą – dziecko nie tworzy bliskich przyjaźni, tylko pozorne więzi. Chce się bawić na swoich zasadach, ma trudności w przestrzeganiu reguł społecznych.
  12. Dziecko ma nadwrażliwość lub ograniczone reakcje na bodźce – np. na dotyk, dźwięki, światło.

  Opis

ADOS-2: najbardziej wiarygodna diagnoza spektrum autyzmu i zespołu Aspergera.

Badanie ADOS-2 jest aktualnie uznawane za najbardziej wiarygodne i wszechstronne narzędzie
diagnostyczne, służące do oceny nasilenia cech związanych ze spektrum autyzmu/zespołu Aspergera.
Może być przeprowadzone TYLKO przez certyfikowanego diagnostę.

Procedura badawcza polega na prowadzeniu interakcji z dzieckiem poprzez różne formy zabaw i dialogów, zgodnie z ściśle określonym scenariuszem.
Dzięki temu badaniu jesteśmy w stanie ocenić, czy obserwowane zachowania dziecka wykazują trudności, takie jak:

  1. Brak interakcji
  2. Schematyczność
  3. Trudności w komunikacji niewerbalnej

Każde z tych zachowań jest starannie opisywane i oceniane zgodnie z kryteriami diagnostycznymi.
Dzięki temu rodzice otrzymują szczegółowy raport, który opisuje zakres i nasilenie cech związanych ze spektrum autyzmu.

W czym ADOS-2 różni się od innych metod diagnostycznych?

  • ADOS-2 wyróżnia się przede wszystkim klarowną i przejrzystą formą diagnozy, opartą na ściśle określonym scenariuszu, oraz jednolitą formą oceny. Każde zachowanie dziecka jest oceniane według określonej skali, która opisuje nasilenie cech spektrum autyzmu.
  • ADOS-2 jest narzędziem wystandaryzowanym, co oznacza, że każdy diagnosta korzysta z tego samego scenariusza i zestawu narzędzi. Dzięki temu wynik badania jest obiektywny, jednolity, minimalizując subiektywne wrażenia i opinie osoby przeprowadzającej badanie.
  • Dla lekarzy psychiatrów, którzy podejmują ostateczne decyzje dotyczące diagnozy, raport z badania ADOS-2 jest wiarygodnym i rzetelnym źródłem informacji na temat istniejących trudności dziecka.

Jak wygląda badanie?

  1. Wywiad z rodzicem
  2. Badanie ADOS-2
  3. Omówienie badania ADOS-2

  Wynik badania
Szczegółowy raport formie pisemnej, określający zakres i poziom nasilenia cech spektrum autyzmu. Raport dostarcza również informacji o mocnych/słabych stronach dziecka, dzięki
temu łatwiej zrozumieć potrzeby dziecka i dobrać potem strategie terapeutyczne.

  Czas trwania: 3x 50 minut

  Cena: 1200 zł

  Dla kogo?

ADI–R to wystandaryzowany wywiad kliniczny do diagnozowania autyzmu, przeznaczony dla dzieci (od 24 miesiąca wieku umysłowego) oraz dorosłych.

  Opis

ADI-R to ustrukturyzowany wywiad, wszechstronne narzędzie przeznaczone do oceny diagnostycznej dzieci, młodzieży oraz dorosłych z podejrzeniem spektrum autyzmu. Jest to narzędzie wspomagające diagnozę spektrum autyzmu.

ADI-R w skuteczny sposób pozwala różnicować autyzm od innych zaburzeń rozwojowych. Wykorzystanie kwestionariusza jest niezwykle cenne zarówno w diagnozie, jak i tworzeniu planu
terapii.

ADI-R składa się przede wszystkim z pytań, obejmujących sferę języka i komunikacji, wzajemności interakcji społecznych oraz ograniczonych, powtarzalnych i stereotypowych wzorców zachowań oraz zainteresowań.

  Jak wygląda badanie?

Procedura diagnozy narzędziem ADI-R polega na przeprowadzeniu szczegółowego wywiadu dotyczącego przebiegu rozwoju i bieżących zachowań osoby badanej. Wywiad przeprowadzany jest z rodzicem lub opiekunem dziecka i zajmuje około 1,5 do 2,5 godziny.

Po badaniu pacjent otrzyma raport w formie pisemnej. Wynik ADI-R powinien być interpretowany w kontekście całościowej oceny klinicznej, uwzględniającej obserwacje oraz inne testy diagnostyczne. Badanie ADI-R jest często stosowane razem z badaniem ADOS-2.

  Czas trwania spotkania: 1,5 – 2,5h

  Cena: 600zł

   Opis

Pełne badanie diagnostyczne w kierunku spektrum autyzmu to połączenie konsultacji i obserwacji psychologa oraz badania ADOS-2 wraz z jego omówieniem. Dzięki współpracy naszych specjalistów, Rodzic otrzymuje rzetelną i szczegółową ocenę na temat rozwoju dziecka.

Jak wygląda badanie?

  1. Konsultacja psychologiczna (wywiad z rodzicem)
  2. Obserwacja psychologiczna dziecka (pierwsze spotkanie)
  3. Obserwacja psychologiczna dziecka (drugie spotkanie)
  4. Badanie ADOS-2
  5. Omówienie badania ADOS-2
  6. Badanie Stanford-Binet 5
  7. Konsultacja psychologiczna (spotkanie z Rodzicami i podsumowanie procesu diagnostycznego)

  Wynik konsultacji

Wyniki obserwacji dziecka, wyniki z kwestionariusza ASRS (ma bardzo dużą wartość diagnostyczną, mało kto to robi w pakiecie/w cenie), zalecenia, opis dziecka na podstawie wytycznych ICD10, wyniki testu na inteligencję BINET-5, wyniki testu ADOS-2 – wymienione dokumenty mogą być przedłożone w procesie wnioskowania o orzeczenie o kształceniu specjalnym, nauczanie indywidualne.

  Czas trwania całego badania: około 6-7 tygodni

  Cena: 2600zł (za 7 spotkań po 50 minut)

RATY: 1300zł + 1300zł = proces trwa około 2 miesiące

Uwaga! jeśli posiadasz opinię o funkcjonowaniu dziecka w placówce edukacyjnej, to koniecznie
przynieś ją na pierwszą wizytę.

*w niektórych przypadkach w badaniu diagnostycznym mogą być wymagane dodatkowe
konsultacje specjalistyczne (np. z fizjoterapeutą, neurologopedą itp.).

  Dla kogo?

Test Stanford – Binet 5 przeznaczony jest do badania inteligencji dzieci od 2 roku życia, młodzieży i dorosłych. Test warto wykonać również u osób u których rozwój poznawczy przebiega nieharmonijnie.

  Opis

Stanford – Binet 5 to powszechnie stosowany na świecie indywidualnie przeprowadzany specjalistyczny test oceniający inteligencję, pozwalający na precyzyjne określenie zdolności intelektualnych i szeroko rozumianego funkcjonowania poznawczego osoby badanej.

Test Stanford – Binet 5 stanowi również istotne uzupełnienie diagnostyki prowadzonej w kierunku zaburzeń ze spektrum autyzmu.

  Jak przebiega badanie?

Badanie testem Stanford – Binet 5 przeprowadzane jest zgodnie z opisaną procedurą badawczą i polega na wykonaniu szeregu zadań. Badanie przeprowadza psycholog, który posiada uprawnienia do używania testu Stanford – Binet 5.

  Czas trwania spotkania: 2 x 50 min.

  Cena: 600 zł

  Opis
ASRS to zestaw kwestionariuszy do diagnozy spektrum autyzmu. Arkusze ASRS są dostosowane do wieku dziecka. Kwestionariusz wypełnia rodzic, pod nadzorem psychologa lub indywidualnie. ASRS występuje w dwóch wersjach: pełnej i skróconej.

ASRS obejmuje szeroki zakres zachowań powiązanych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, takich jak problemy w zakresie umiejętności komunikacyjnych, deficyty uwagi, trudności w kontaktach z rówieśnikami i z dorosłymi. Jest przeznaczony do pomiaru zachowań związanych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD). Kwestionariusz pozwala dodatkowo diagnozować deficyty w zakresie uwagi.

  Wynik konsultacji: pisemna diagnoza

  Czas trwania spotkania: 50 min.

  Cena: 450 zł

  Opis

Test CDI 2 to narzędzie diagnostyczne, które zapewnia wszechstronną ocenę symptomów depresji u dzieci i młodzieży. CDI 2 może pomóc w identyfikacji dzieci cierpiących z powodu objawów depresyjnych. Może także służyć do monitorowania efektów leczenia.

 

  Dlaczego warto wykonać test CDI-2 na depresję u dzieci?

  • Test CDI-2 pozwala na wczesne wykrycie objawów depresji u dzieci, co umożliwia szybszą interwencję i leczenie;
  • Wyniki testu pozwalają na dostosowanie terapii i wsparcia do indywidualnych potrzeb dziecka, zapewniając bardziej skuteczną opiekę.
  • Leczenie depresji u dzieci może znacząco poprawić ich funkcjonowanie w szkole, relacje z rówieśnikami oraz jakość życia rodzinnego.
  • Leczenie stanów depresyjnych u dzieci może pomóc w zapobieganiu przyszłym problemom zdrowotnym i społecznym (np. zaburzenia osobowości, zaburzenia snu, myśli samobójcze, ciągłe poczucie winy), umożliwiając im zdrowy rozwój.

  Wynik konsultacji: pisemna diagnoza

  Czas trwania spotkania: 2 x 50 min.

  Cena: 450zł

  Dla kogo?

Conners 3 to kwestionariusz do diagnozy ADHD i zaburzeń współwystępujących. Kwestionariuszem Conners 3 można dokonać diagnozy u dziecka lub nastolatka w wieku od 6 do 18 lat. Narzędzie zostało opracowane w trzech głównych wersjach:

  • dla rodzica dziecka, które ma od 6 do 18 lat;
  • dla nauczyciela dziecka, które ma od 6 do 18 lat;
  • do samoopisu (dla dzieci i młodzieży w wieku od 8 do 18 lat).

Test Conners 3 warto wykonać w przypadku występowania min. następujących objawów:

  • zaburzenia w zakresie uwagi i koncentracji;
  • nadpobudliwości ruchowej;
  • impulsywności, wysokiego poziomu pobudzenia;
  • trudności w zakresie utrzymania motywacji.

  Opis

Badanie kwestionariuszami Conners 3 stanowi element diagnozy psychologicznej pod kątem ADHD, wraz z trudnościami współwystępującymi, takimi jak zaburzenia zachowania oraz opozycyjno-buntownicze.

Metoda badania oparta jest na najnowszych standardach i kryteriach diagnozy DSM-5 obejmując skale treściowe, objawowe, kontrolne oraz pytania dodatkowe, co umożliwia wgląd w sposób funkcjonowania
dziecka we wszystkich mierzonych obszarach (nieuwagi, nadaktywności, impulsywności, problemów z nauką, funkcji wykonawczych, relacji z rodziną, relacji z rówieśnikami).

  Wynik konsultacji: Opis dziecka, opis funkcjonowania, wyniki według wytycznych ICD-10, wyniki z kwestionariusza

  Czas trwania całego badania: 50 min.

  Cena: 450 zł

  Dla kogo?

Wykonanie testu MOXO zalecane jest w przypadku, kiedy u dziecka lub dorosłego podejrzewa się występowanie ADHD, obserwuje się objawy takie jak: nadruchliwość, zaburzenia koncentracji i uwagi, impulsywność, trudność w zakresie funkcji wykonawczych.

Test MOXO przeznaczony jest dla dzieci od 6 roku życia, młodzieży i dorosłych.

  Opis

Test MOXO to obiektywne narzędzie, które:

  • skutecznie wspiera diagnozę zaburzeń uwagi (w tym ADHD)
  • obiektywnie weryfikuje efekty terapii

Moxo mierzy rzeczywiste reakcje badanego. Następnie odnosi je do norm i wylicza wyniki dla następujących wskaźników (odpowiadających każdemu z podstawowych symptomów ADHD):

  • uwagi (A)
  • czasu reakcji (T)
  • impulsywności (I)
  • nadaktywności (H)

Moxo jest jednym z najnowocześniejszych narzędzi służących do badania nadpobudliwości psychoruchowej.

  Jak wygląda badanie?

Osoba badana instruowana przez diagnostę wykonuje kolejno różnorodne zadania na komputerze, które pozwalają na ocenę jej funkcjonowania w czterech, szczególnie istotnych dla diagnozy ADHD aspektach: zdolności utrzymania uwagi, impulsywności, nadruchliwości, zaburzeniach czasu reakcji.

W trakcie badania pojawiają się też różnego rodzaju dystraktory, które maja za zadanie symulować otoczenie badanego z jego różnymi bodźcami rozpraszającymi: wizualnymi, dźwiękowymi oraz mieszanymi o różnym stopniu nasilenia.

Po badaniu pacjent otrzymuje raport w formie pisemnej.

  Czas trwania spotkania: 50 min.

  Cena: 400zł